Saturday, January 29, 2011

Japanese Kari (カレー)

dah lama sgt tak buat kari jepun ni.kita selalu ambil 2 ari baru mkn.cth, buat ari ni.makan esok.baru sedap.nak dpt kari yg dah siap memang tak de le.tapi rasa msh sedap cam kari2 jepun tu.kot?....kari jepun amat berbeza cam kari mesia.kalo kari cam mesia.dia org pggil "sup kari".sbb kari jepun ni kuah agak pekat sikit berbanding kari mesia.rasa pun beza.resepi kita ikut dari tin kari(gmba tin kari tertera dibawah).ada sikit bhn2 yg kita letak utk ikut selera bdk2.tapiiiii....dia org kata msh pedas.cet....

 
curry rice
カレーライス

Bahan-bahannya;
200g daging @ ayam
Bawang besar 1bj, saiz sederhana (mayang halus)kita guna 2bj
Ubi kentang 1bj, saiz besar
Lobak merah 1bj
minyak masak 5sudu besar
tepung gandum 4 sudu besar
kiub sup 1 ketul (perisa lembu @ ayam)
air 700ml,cc
S&B serbuk kari 2sudu besar(gmba kat bawah)

Bahan tambahan(kita tambah)
karemal masakkan, 2sudu besar.utk warna
epal 1/2bj(jika mahu kari yg manis)
garam masalah(jika mahu pedas)
garam

Caranya,
  1. bersihkan daging.dalam periuk besar,tumis sekejap daging.kemudian locak merah.masukkan air 700ml n kiub sup.didihkan.
  2. fry pan, panaskan minyak 2 1/2 sudu besar.tumis bawang besar yg dimayang hingga berwarna perang atau coklat.guna api yg sederhana.kemudian msukkan dlm num 1 tadi.
  3. bersihkan fry pan.panaskan minyak 2 1/2 sudu besar.msukkan tepung gandum n gaul sebati.gunakan api sederhana.utk mengelak tepung hangus.nampak sedikit warna tepung sedikit bertukar warna, masukkan serbuk kari n gaul sebati.pastikan jgn berketul2.
  4. jika tepung n serbuk kari dah serasi, masukkan dalam num 1 tadi.
  5. didihkan selama 5jam(jika mahu kuah yg pekat).
  6. kemudian masukkan ubi kentang, epal n karamel masakkan.masak hingga ubi kentang lembut.
  7. jika kuah tak berapa pekat bolehlah didihkan kari hingga pekat atau ikut selera masing2.kita ambil masa 2 hari.
  8. garam cukup rasa.
  9. jika puas hati dgn kepekatan kuah, boleh tambah garam masala utk yg mahu rasa spices.
*jika tak mahu letak epal tiada masalah.anak kita yg sowang ni tak mkn pedas.maka kita letak epal utk dpt rasa yg manis.itu tuk resepi bdk2.tapi serbuk kari S&B dah spices

kita beli kat mesia.tak tahu nak guna tuk apa.just beli je.sib baik ada kegunaannya

 
ada jual kat jusco.jgn risau.bahan semua adalah spices.



dah kenyang jom layan bungaa.beli tadi.cam tisu lak.mcm2 warna ada.kita pilih warna ijau.sbb Akira suka warna ijau.

ada bau tau bunga ni.tapi tak tau nak terang cam ne bau bunga ni.

malah nama pun kita tak tahu.jatuh cinta gan bentuk bunga n warna2nya.bunga idup tau




tag arge kat buku tu tertera 3000yen.tapi lpas less, cuma 100yen.beli buku bhs Thai ni.
sape nak belajar?kita?oh...nehi.
mula2 bdk2 buat main.tak sangko u, Akira dah boleh fhm bhs Thai ni.tapi tak semua.mana yg tertera kat buku n kat rekod tu.
kita nak sebut pun berbelit lidah.
n tadi boss bg hubby buku n recod keset ni.jadi kat umah ni ada 2.
seronok lak bila tgk bdk2 ni bertutur bhs Thai.
dia org tnya kita, tuk bhs melayu tak de ke?
kalo sape2 ada le, tlg bg tahu kita.nak sangat.




16 comments:

  1. emmmm...terbau kari la ...patut ler dr sini rupanya...kita tak pernah msk kari jepun...sbb kita tak tau nak beli spice dia yg ok....ni...dah ada contoh...nanti boleh cari juga kat Jusco...thanks awk..kita nak cuba la juga...org kata kari jepun tak pedass erk...betul la tu he..he..munga hijau tu pun cantikk he..he

    ReplyDelete
  2. x atu pun kat jusco ada mende tu sume hehehe..eh anie x sangka u pandai masak ye?
    lagi satu benda bulat mcm telor tamaguchi (betul ke) tu pon x penah tengok..mcm gayat lak rasanya hehe..ckp kat kids aunty waliz cakap selamat berbahasa thailand hehehe

    ReplyDelete
  3. oh baru tau..ada kari jepun..nanti kak cari kat jusco sini..mana tau terjumpa..

    ReplyDelete
  4. sedaapnya..nampak pun dah terliur. Nampak pekat mcm ala2 kari mamak kot..heehe..pandai2 la pulak kaan saya ni.
    p/s: bagusnya anak pandai byk bahasa. Senang kalo pi berjln ke Thai adala translatornya :-)

    ReplyDelete
  5. eh, eh.. org jepun pun makan kari ek?
    cicah roti jala sedap ni...

    ReplyDelete
  6. Ida Ddapur,

    uh...kuat sggh tiupan angin bawa bau kari kita smpi ke umah Ida.hihihi...kari ni lagi dipanaskan lagi sedap.sedap jg mkn gan roti kosong.

    lbh kari leh guna wat nasi goreng.tapi ati2 nnt nasi goreng leh lembik.

    ReplyDelete
  7. Waliz,

    kita handal tau.oh...no.itu tipu.ikut resepi, bleh le.hehehehe.....

    tamaguchi?bntuk bulat cam telur?uummmm....kita cari dulu apa jwapannya.

    hahaha...hubby dengar akira leh bertutur bhs Thai.dia arahkan kita bagi dia org dengar CD eng.ada beli tak penh bkk n baca.

    ReplyDelete
  8. kk Sal,

    kari yg berbeza.nnt kita bkk restoran kari jepun kat mesia.ada sape nak dtg?ohhh....fkr byk2.nak bg org mkn mestilah sedap ya?ada smpn angan2 nak bkk restoran.insyallah...

    ReplyDelete
  9. Lady Lavender,

    ye ke nmpk sedap? susah nak dpt pujian cam ni.hihihihi....

    warna seakan kari mamak.tapi rasa berbeza.pada kita sedap kari mamak lagi.hubby pun lebh suka kari mesia.

    ReplyDelete
  10. fa 10,

    skrg dia org dah pndai mkn yg pedas sikit.dulu2 semua kari rasa manis.hubby yg ckp.

    sedap juga cicah gan roti jala.buat kuah spageti pun sedap.letak telur separuh masak.uh...tapi kita tak suka telur separuh masak

    ReplyDelete
  11. anie..2 hari baru leh makan?,..tak sempat la jawabnya..belum akak simpan..dah licin nanti.
    pandai anie masak kari..anak teruna dua orang tu makan ke..

    ReplyDelete
  12. kak Erna,

    kene pose dulu baru leh mkn kari ni.tak le smpi gitu.nak dptkan kuah yg pekat.kalo tak mo 2 ari didihkan lama sikit.

    byk nau dia org complen.pedas le.cuma pedas sikit je.bkn kita bubuh lada pun.herba pada kari2 tu wat pedas.sikit.tekak ngada2.hihihi...

    ReplyDelete
  13. wahhh kak anie kare tu sebijik mcm dlm tibi yg hanis tgk dlm rancangan depa p cr restoren atau makanan tu..wah2 ni yg buat nk g nagoya esok gak ni haha.. oo ada jual kat jusco, nanti nk g cr (ceh ntah bila nk buat hik2) wahh cepatnya anak akak blaja, dia boleh jd tourist guide bila akak p holiday kat thai nanti...

    ReplyDelete
  14. Hanis MY,

    bru skrg dpt warna sebegitu.sbb letak karamel masakkan tu.seblum ada warna pudar, rasa masam.sbb nak dptkan warna seakan lam tv tu.akhirnya...itu hasilnya.kalo kat jpn kat mana2 ada jual serbuk kari tu.

    lupa lak.yg jusco yg tuk org2 kat mesia.hihihi...

    jgn dia org hafal lam buku.tapi disoal tak dpt nak jawab.tapi itu sbg asa.kalo le dia org serius bljar le....kalo pndi, senang tuk maknya tuk g shopping.hehehehe

    ReplyDelete
  15. owhhh kisahnyer kene letak karamel mskkan kak er? patut la nmpk cantik.. sbb klu camtu ajer hubby kite tk bekenan la rasa dier... kene carik la karamel tuh.. lama dah perap s&b tuh! hihi....

    kakkk.. besok besday akira er? otanjyobi omedetou la awal2! klu dekat dah anto dah kek sebuku.... huhuhu...

    ReplyDelete
  16. memang pekat ke... kalau lempeng cecah ngan kari tu mesti sedap tu... wah, tahniah anie

    ReplyDelete